Onderzoek

Er zijn diverse wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat mensen middels spel beter leren en dat spelen voorwaarden schept vóór leren en een succesvolle tijd op school.

In recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat spelend leren effectief is. Hierbij is aangetoond dat het belangrijk is dat jonge kinderen vaardigheden leren zoals het richten van de aandacht, het afmaken waar ze aan begonnen zijn en doorzettingsvermogen. Deze vaardigheden zijn een grotere voorspeller voor een succesvolle schoolcarrière dan snel kunnen lezen en schrijven. Diezelfde onderzoekers geven aan dat kinderen al deze sociaal-emotionele vaardigheden oefenen bij spelen. (Oregon State University: aug, 6, 2012)

Universiteit voor Neurowetenschappen en leren in Ulm heeft samen met ‘Meer tijd voor kinderen’ een grootschalig onderzoek gedaan op meer dan 700 basisscholen in Duitsland naar het effect van spelletjes spelen op school.

Zij tonen aan dat actieve ervaring door het klassieke speelgoed een grotere bijdrage levert dan de passieve ervaring dat plaats vindt via televisie en computer.

[Wereldwijd staan wij aan het begin van integratie van hersenen en onderwijsonderzoek. Er worden verbanden gelegd tussen de cognitieve neurowetenschappelijke benadering van hersenonderzoek en de psychologische en pedagogische vraagstukken van onderwijsonderzoek.
De ZNL (TransferCenter for Neuroscience and Learning in Ulm) is sinds haar oprichting in 2004 gericht op de theorie van onderwijskundig relevante bevindingen van de neurowetenschappen in praktijk te brengen. De doelstelling van het interdisciplinair werkend team van psychologen, pedagogen en andere wetenschappers is drieledig. ZNL doet onderzoek, voert evaluaties uit en ondersteund onderwijsinstellingen in de ontwikkeling van haar educatief werk.]

Leren met hoofd, hart en hand.

Uit bevindingen van het moderne hersenonderzoek blijkt dat actieve ervaringen met traditionele speelgoed duurzamer zijn dan de passieve ervaring die we opdoen via televisie of computer. Met elke actieve ervaring (zintuigelijk, voelen, denken) worden verbindingen gemaakt in de hersenen. Hun ervaring verandert het brein op de lange termijn. Het maakt diepere sporen en komt vaster in het geheugen. “Hoe meer ervaring een kind opdoet, hoe meer sporen er in de hersenen worden gevormd.” zegt professor Manfred Spitzer, medisch directeur van de afdeling Psychiatrie, Ulm, tevens oprichter en directeur van het Transfer Center for Neuroscience and Learning. Deze sporen zijn degene die ons verlangen naar de persoon die we zijn, met onze taal, onze gewoonten, vaardigheden, voorkeuren, houdingen en kennis. Als de zon schijnt is het warm en honing is zoet […]. Dit alles wordt geleerd door ontmoetingen met de wereld, ervaringen die niet alleen passief maar ook actief moeten worden beleefd en onderzocht.”

Kinderen hebben behoefte om het zelf te ervaren, aan de mogelijkheid dingen uit elkaar en weer in elkaar te zetten, stoom af te blazen in het spel met andere kinderen. In het spel leren kinderen veel over zichzelf en over anderen. Ze kunnen uitproberen, ontdekken wat werkt en wat niet. Kinderen ontwikkelen fantasie en creativiteit. Dit speelse leren laat sporen na in de hersenen. Die de weg voor het leren op school vrij maken. Het is daarom zo belangrijk om de gezelschapsspellen, vooral in tijden van de toegenomen consumptie van het scherm, aan te moedigen. Spellen spelen moet in ieder geval een plaats krijgen in het lesrooster. Boxwijs pleit er daarom voor dat spellen spelen succesvol wordt geïntegreerd in het dagelijkse schoolleven en dat het een plek krijgt in het lesrooster.
Het mooist zou zijn als school een ruimte kan inrichten met spellen en speelgoed voor alle groepen. In 2010 hebben 770 basisscholen in Duitsland dit kunnen realiseren. De feedback van deze scholen is zeer positief; “Voor de kinderen van onze school is het naar school gaan extra aantrekkelijk geworden en geeft het plezier en vreugde.”

“Spelen en leren sluiten elkaar niet uit. Spellen zijn een belangrijke aanvulling op het formele onderwijs aanbod. Als kinderen spelen maken ze geen onderscheid tussen leren en spelen. Ze leren het spel.”; prof. Dr. Manfred Spitzer.

Het betekent wel dat alleen speelgoed van grote educatieve waarde wordt aangeboden. Spellen die de ontwikkeling van de kinderen bevorderen en bijdragen aan de leerresultaten.
Spellen die onderzocht zijn, bekeken zijn en vragen beantwoord als….
1 wat moet er geleerd worden, is het spel aangepast aan het leren van deze leeftijd?
2 Welke neurale structuren zijn hierbij betrokken, in het bijzonder? Hoe hun functie verandert met de leeftijd? Welke emoties lopen op welke leeftijd?
Wat moet geleerd worden in welke groep, dat de aangeboden stof is aangepast aan de leeftijd. Welke neurale structuren zijn hierbij betrokken.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien