Sociaal-emotioneel

Kinderen leren van elkaar.

Kinderen leren door te ervaren.  Met spelen kunnen kinderen kijken naar andere kinderen, hen imiteren, het gedrag herhalen en wijzigen.
Door te spelen, door samen te zijn en door met elkaar te communiceren leren kinderen wat wel en niet werkt.

Elk spel geeft een bepaalde veiligheid. Omdat het spel centraal staat, durven kinderen meer in elkaars gezelschap. Kinderen voelen zich fijn en veilig om samen te zijn, te spelen en zich te uiten.

Met het spelen van spellen creëert de leerkracht een schat aan leerrijke situaties, zodat de kinderen op sociaal-emotioneel gebied kunnen leren en groeien.

Omdat je soms speelt met kinderen die je nog niet kent leer je andere kinderen kennen en ze ook anders bekijken. Vooroordelen vallen vaak weg.

Kinderen leren sociale vaardigheden.

Alle kinderen hebben kans om te winnen en verliezen doordat elk spel geluk en strategie in zich heeft. Kinderen leren om te gaan met verliezen. Ze leren om te gaan met tijdsdruk. Kinderen leren op te komen voor zichzelf, samen te werken en plezier te hebben met elkaar.

Kinderen leren zich te houden aan regels. Ze leren geduld te hebben.

Kinderen leren om te gaan met emoties van zichzelf en van anderen. Kinderen leren in bepaalde spelletjes emoties te lezen van anderen en te interpreteren. Ook leren kinderen zich te uiten. Ze leren hun gedachten, gevoelens, fantasie en wensen te verwoorden. Het spel helpt de kinderen zich expressief te uiten, zowel in woorden, gezichtsuitdrukking en lichaamshouding.

Om gehoord en gezien te worden is het belangrijk dat je je verhaal goed kan overbrengen. Enkele spellen zijn erop gericht een goed verhaal boeiend te kunnen vertellen.

 

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien