Samen Spelend Leren

Actieve ervaringen die we opdoen met spelletjes zijn duurzamer dan ervaringen die we opdoen via televisie of computer. Uit bevindingen van het moderne hersenonderzoek blijkt dat elke actieve ervaring verbindingen maakt in de hersenen en verandert het brein op lange termijn. Spelletjes spelen maakt meer en diepere sporen en komt vast in het geheugen. “Goede spellen zijn een belangrijke aanvulling op het educatieve programma.” (prof. Dr. Manfred Spitzer, neuroloog en oprichter van Transfer Center for Neuroscience en Learning, Ulm)

Spelen maakt slim!

Kinderen leren in het spel voorwaarden voor het leren. In recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat spelend leren effectief is. Hierbij is aangetoond dat het belangrijk is dat jonge kinderen vaardigheden leren zoals het richten van de aandacht, het afmaken waar ze aan begonnen zijn en doorzettingsvermogen. Deze vaardigheden zijn een grotere voorspeller voor een succesvolle schoolcarrière dan snel kunnen lezen en schrijven. Diezelfde onderzoekers geven aan dat kinderen al deze sociaal-emotionele vaardigheden oefenen bij spelen. (Oregon State University: aug, 6, 2012)

Om een taak goed uit te voeren zijn creatieve ideeën van belang. Ook is het belangrijk dat men weet welke acties uitgevoerd moeten worden en in welke volgorde. Kinderen worden in het spel op een speelse en uitdagende manier hierin getraind. Net zoals vooruit denken, problemen oplossen en cognitieve capaciteiten.

Vaardigheden en Kennis

Goede kennisspelletjes stimuleren de belangstelling voor nieuwe dingen. Kennis wordt verdiept en uitgebreid. Ze leren van elkaar en profiteren van de kennis en ervaring van hun medespelers.

Taalspelletjes geven plezier in taal, communicatie en zelfexpressie. De juiste taalspelletjes zorgen voor een uitbreiding van de woordenschat. Een goed spel traint en prikkelt kinderen in hun fantasie, creativiteit, geduld en geheugen.

Een goed rekenspel stimuleert ook de mindere rekenaars tafels en optel- en aftreksommen te automatiseren.

Sociaal emotioneel

Met het spelen van spellen creëert de leerkracht een ongelooflijke schat aan leerrijke situaties, zodat kinderen op sociaal-emotioneel gebied kunnen leren en groeien.

Vaak samen spelletjes spelen geeft de kinderen kans om te oefenen in het samen zijn, in samenwerken, samen spelen en communiceren. Ze ervaren en begrijpen wat wel en niet werkt in relatie tot anderen en wat ze zelf wel en niet prettig vinden.

Dynamisch onderwijs

Het zorgt voor dynamisch onderwijs, waarin kinderen overleggen en plezier hebben, met variatie en afwisseling in verschillende stijlen van leren en lesgeven.

Goede spellen in het onderwijs komt tegemoet aan de belangrijke behoefte van kinderen, het geeft plezier in onderwijs en leren, kinderen leren beter, kinderen leren vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen leren, en vaardigheden die nodig zijn voor goede communicatie.

Het doel van het initiatief is om kinderen in tijden van verhoogde scherm-consumptie (tv, gameboy of PC) opnieuw dichter bij elkaar te brengen. Spelen is niet alleen een fundamentele behoefte van ieder kind, maar ook heel belangrijk voor de mentale, sociale en lichamelijke ontwikkeling. Ook na de kleuterleeftijd.

In het spel leren kinderen voor het leven. Regelmatig spelen is voor de ontwikkeling van het kind van groot belang. Kinderen krijgen waardevolle ervaringen die ze kunnen gebruiken in het dagelijkse leven. Spelen stimuleert belangrijke leerprocessen.

In het spel verwerven kinderen vaardigheden zoals teamwerk of hoe om te gaan met concurrerende situaties. Kerncompetenties die kinderen voorbereiden op hun toekomstige leven. Bovendien betekent samen spelend leren door middel van spelletjes verlichting voor de leerkracht en variatie in en verdieping van de leerinhouden.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien